W trakcie XIX-ej edycji targów turystycznych NA STYKU KULTUR dokonaliśmy podsumowania badań ruchu turystycznego w województwie łódzkim w 2012 roku...
Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego wraz z zespołem badawczym z Instytutu Geografii Miast i Turyzmu Uniwersytetu Łódzkiego pod kierownictwem prof. Bogdana Włodarczyka dokonali w trakcie XIX edycji targów turystycznych NA STYKU KULTUR podsumowania badań ruchu turystycznego w województwie łódzkim w 2012 roku.
Wstępne wyniki:
Ruch turystyczny w województwie łódzkim w 2012 roku: 3 858,7 tys. osób (spadek o 577 tys. w stosunku do 2011 roku) – głównie mieszkańcy miast regionu łódzkiego (42,6%); mazowieckiego (16,7%) oraz innych województw ościennych.
Ruch turystyczny w Łodzi w 2012 roku: 1167,7 tys. osób (wzrost o 387 tys.)
Ruch turystyczny w samym regionie (bez Łodzi) w 2012 roku: 2 691,0 tys. osób (spadek o 964 tys. osób)
Zagraniczny ruch turystyczny w województwie łódzkim: 289,3 tys. osób (wzrost o 21,4 tys. - główne grupy to Niemcy i Brytyjczycy)
Zagraniczny ruch turystyczny w Łodzi: 134 tys. osób (wzrost o 12,2 tys.)
Wydatki poniesione przez odwiedzających Łódź i region: 1198,4 mln złotych (wzrost o 90 mln zł.), z czego 314 mln zł to wydatki gości zagranicznych (wzrost o 55,8 mln zł), 884,4 mln zł (wzrost o 34,2 mln zł) mieszkańcy Polski.
Wydatki odwiedzających dla samej tylko Łodzi: 446,2 mln zł (wzrost o 113,7 mln zł), a tylko region: 752,2 mln zł (spadek o 23,5 mln zł).
Średnia długość pobytu w województwie łódzkim: 1,80 noclegu / turystę (spadek o 0,13 noclegu / turystę)
Średnia długość pobytu w Łodzi: 1,69 noclegu / turystę (spadek o 0,14 noclegu/ turystę).
Sezonowość ruchu turystycznego: Region Łódzki – szczyt to miesiące maj – październik; w Łodzi dwie kulminacje: kwiecień – czerwiec oraz wrzesień – październik. W Łodzi niże w miesiącach wakacyjnych oraz grudzień – styczeń.
Cele przyjazdu do Łodzi i regionu: głównie sprawy służbowe i podróże biznesowe, udział w imprezach kulturalnych, zwiedzanie atrakcji turystycznych, spotkania z rodziną i znajomymi oraz cele edukacyjneNajczęściej odwiedzane miejsca w regionie łódzkim: doliny rzek Warty i Pilicy oraz obszar Centralnego Łuku Turystycznego (Uniejów, Łęczyca, Tum) i punktowe największe atrakcje turystyczne regionu. Najczęściej odwiedzane miejsca w Łodzi: Manufaktura, ulica Piotrkowska.
„Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego traktuje przeprowadzane już od 5 lata badania ruchu turystycznego w naszym regionie jako podstawowe źródło informacji odnośnie skuteczności realizowanych działań promocyjnych dla turystyki. Jest to dla nas pomoc przy selekcji narzędzi stosowanych w promocji turystycznej oraz dokładnemu kierunkowaniu naszych wydatków, aby osiągnąć maksymalny rezultat” – powiedział Sylwester Pawłowski, Prezes Zarządu ROT Województwa Łódzkiego – „Cieszy nas zwiększenie wydatków turystów odwiedzających region łódzki, gdyż świadczy to wzbogaceniu i zróżnicowaniu naszej oferty. To co nas martwi to skracający się czas pobytu turystów w regionie i w Łodzi, jak również zwiększający się w skali ogólnej liczby odsetek ruchu mieszkańców naszego regionu. Musimy zdecydowanie szerzej wyjść z ofertą do potencjalnych turystów z innych regionów Polski aby przekonać ich, iż łódzkie ma wiele do zaoferowania w kontekście przyjazdów zarówno stricte turystycznych, jak i w kontekście turystyki biznesowej".
„Precyzyjna diagnoza trendów w ruchu turystycznym wymaga systematycznego monitorowania tego zjawiska w dłuższym okresie. Zaobserwowane kulminacje napływu odwiedzających do Łodzi w okresie wiosennym i jesiennym, w tym szczególnie podczas imprez kulturalnych i sportowych wymagają pogłębionej analizy i szczegółowych badań właśnie w tych różnych od sezonu letniego miesiącach. Zarówno w mieście wojewódzkim, jak i na pozostałych obszarach regionu należy zwrócić szczególną uwagę na przygotowanie atrakcyjnej oferty dla podróżujących rodzin, które stanowią bardzo ważny segment całego rynku turystycznego województwa” – dodał prof. Bogdan Włodarczyk, koordynator badań z ramienia Instytutu Geografii Miast i Turyzmu Uniwersytetu Łódzkiego.
Raport w wersji książkowej będzie dostępny najprawdopodobniej w połowie roku. Poniżej umieszczamy do pobrania prezentację z wynikami, jak również tekst prasowy.
Więcej informacji:
Tomasz Koralewski
Zastępca Dyrektora Biura
Regionalnej Organizacji Turystycznej Województwa Łódzkiego,
+48 695 132 888.
Dodaj swój komentarz